ik-ga-op-reis-en.reismee.nl

Beautiful Cambodia :)

He hallo :))

Groetjes aan't zonnige NL dit keer! Ook's n keer lekker dat julie ook gewoon op't terras kunnen zitten of naar't strand kunne ;)! Hopelijk blijft't voorlopig nog ff zo..:)

Hier in Cambodja is het erg warm, de luchtvochtigheid ligt op 90% naar m'n gevoel..de tering..twee stappen en je smoort werkelijk weg! Maarr over Cambodja..k heb de bus genomen vanuit Saigon naar Phnom Penh (Cambodja). De rit was op zich okey..dit keer geen vreemde/ nogal uitgezette figuren naast me ;). Toen ik arriveerde, merkte ik direct dat 't opnieuw een drukke stad was. Veel auto's..veel mensen..en na Vietnam had ik 't gewoon echt gehad met drukte om me heen..k wilde weer wat meer rust..dus een rustigere plek. Ik ben dan ook een nachtje in Phnom Penh gebleven..dat voelde voor mij als genoeg. Ik heb een bezoek gebracht aan Tuol Sleng Genocide Museum. 'k dacht dat Vietnam een ernstige geschiedenis achter de rug had met de oorlog..maar om eerlijk te zijn..was dit voor mij nog shockerender.. En veel mensen zijn er niet bekend mee..iedereen heeft gehoord van de 'vietnam war'...maar weinig mensen weten de geschiedenis van Cambodja..welke slachtpartijen daar 30 jaar geleden 1975-1979(eigenlijk zonder reden) plaatsvonden. Om je wat meer info erover te geven; De rode Khmer was een streng communistische partij..met aan't hoofd een man met een ernstig zieke geest. Alles moest volgens het communisme..alles moest gedeeld worden. Mensen werden zonder duidelijke redenen opgepikt en in een oud schoolgebouw geplaatst (wat nu 't musuem is) en daar gemarteld tot de dood aan toe. Een ander slachtveld was de Choeung Ek (ofwel de killing fields..k gebruik liever de andere naam op een of andere manier..) daar werden mensen toe getransporteerd en vermoord (en opnieuw zonder duidelijke redenen). Miljoenen mensen zijn omgebracht..ongelofelijk..dat zoiets heeft kunnen gebeuren. En wat ik niet snap is..Amerika was bang voor de uitbreiding van't communisme in Vietnam...waarom zijn ze de mensen in Cambodja dan niet ten hulp geschoten?...

Maar goed..t was bizar om te zien en daar rond te lopen..met het idee dat zo kort geleden zoveel mensen ten dood waren gebracht en waren gemarteld..geen prettig uitje iig..maar het doet je wel stil staan bij de geschiedenis..en de moeilijke tijd die de Cambodiaanse mensen hebben moeten doorstaan. Al moet ik eerlijk zijn..de omstandigheden in Cambodja waren kort geleden een hel..maar de mensen hier zijn zo oprecht vriendelijk, lief en vrolijk. In Vietnam vond 'k de mensen minder prettig al moet ik eerlijk zijn..vond er niet veel aardige mensen tussen zitten..en als ze aardig waren..dan moesten ze 8 van de 10 keer wat van je..niet oprecht dus.. Hier isset anders..en dan heb 'k t met name over Siem Reap. Ik ben hier inmiddels een week..en ik vind't helemaal geen probleem om hier een week te zijn. De sfeer is goed..de mensen zijn vriendelijk..ik heb niets te klagen. Al moet je altijd op je hoede zijn..in welk land dan ook..voelt deze plek niet als onveilig. De rit naar Siem Reap toe..die was pas onveilig! De tering..die buschauffeur..die kon echt niet rijden..wat een dode rit! T was een dubbel dekker bus..en ik zat boven aan..voorin..en die vent reedt constant op't midden van de weg..en op t laatste moment week hij uit voor een tegenligger..k kon geen oog dicht doen..heb alleen maar vol spanning vooruit zitten kijken..omdat die vent gewoon niet kon rijden! Vermoeiend ritje dus :) maar gelukkig goed en veilig aan gekomenin Siem Reap.

K had 't hostel geinformeerd dat k er aan zou komen..dus ze kwamen me netjes oppikken..want ik kwam in de avond aan..dus dat was relaxt! t hostel hier is prima..en goedkoop! Ik zit in een kamer vol met mannen..haha geen meisje om me heen hier. Maar 't zijn allemaal aardige gasten en allemaal in voor'n praatje..dus t is wel gezellig hier..uit eten met elkaar..prima! Gister naar 't tempel complex geweest, waar Siem Reap met name om bekend staat denk ik. Alhoewel het plaatsje zelf heeft ook veel moois te bieden, als je er met een fiets door heen gaat..de huisjes aan't water..t is een mooi gezicht. De vele scholen en al de kinderen die je ziet fietsen, lachen met elkaar..en naar je zwaaien als je voorbij komt zetten.

Ik was de eerste dag laat in de middag naar't complex toegefietst..was op zich goed te doen..maar door de hitte..wordt t toch vermoeiend. De tweede dag heb ik de korte route gedaan (short circuit)..maar't vond't prachtig om allemaal te zien! K besloot toch met een tuk tuk te gaan..en t niet te fietsen..k ging dat niet trekken een hele dag lang. Dus om vijf uur in de ochtend gingen we weg..en rond 11 was ik weer terug :) Ik had 't allemaal gezien..er rondgelopen en t was zo heet..dat ik 't genoeg vond. Maar 't is een plaatje..werkelijk waar..prachtig om te zien al die tempels!

Verder over Cambodja..het is een land waarvan ik best nog wel's terug zou willen keren..omdat ik t gevoel heb dat t veel te bieden heeft. Het is tropisch hier..alles is groen..enorm veel palmbomen en door de ernstige hitte en luchtvochtigheid is er iedere dag wel een harde stortbui van minsten 15 minuten..en dan isset weer beter te doen buiten :). Ik heb nu twee plaatjes gezien..maar k weet zeker dat 't land op de wat meer afgelegen plaatsen..nog indrukwekkender is om te zien :). Ik vond de busreis (al hield ik m'n hart vast :))..door de landschappen en dorpjes heen al een beleving..k weet 't niet..tis gewoon een mooi land!

Overmorgen zal'k terug gaan richting Bangkok. Ik heb een week in Siem Reap gezeten..omdat t in Sinhoukville niet echt mooi weer zou worden en k niet t risico wilde nemen om 9 uur ervoor te reizen..en Siem Reap beviel me eigenlijk wel! Maar ik kon niet eerder thailand in..ivm 't visa 'overland' wat je krijgt..dat is namelijk 15 dagen. Ik vlieg uit Thailand op 10 mei..dus mag pas de 26e van april 't land in. Dus over anderhalve dag weer terug naar Bangkok :). Altijd leuk! ff shoppen op de zaterdag markt :) k vermaak me prima!

Op 2 mei arriveert Marnix. De wegen naar Zuid Thailand zijn weer te bereikbaar..dat houdt in dat de duikcursus op Ko Tao doorgaat :). Helemaal blij :). Dan vliegen we op 10 mei vanaf Phuket door naar Kuala Lumpur..daar blijven we een dag..en dan door naar Jogyakarta..en vanaf daar zien we wel! dan zijn we iig al in Indonesie :)! 'k kijk er erg naar uit naar Indonesie :))

K zou zeggen tot later weer!!

kus van mij!

Reacties

Reacties

will

nou charis... dan ga je aan je laatste etappes beginnen. spannend hoor!

wel n heavy story idd wat je schrijft over de geschiedenis van cambodja. hopelijk kun je dit aan anderen doorvertellen :D

ik ga weer terug de zon in :)

kus
will

San

Hee Charis,

Kep gehoord dat je bent aangekomen in Bangkok =) gelukkig maar!
Echt tering eng dat die man zo hard sjeest in die bus..vind ik niet echt prettig ofzo.. Er is gister weer een aardbeving geweest in Indonesie.. weet je zeker dat je gaat?...
xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!