ik-ga-op-reis-en.reismee.nl

Aankomst Marnix, Bangkok, Ko Tao (en duikcursus!) Kuala Lumpur en nu Indonesie!!

Hey Hey allemaal :)

Bangkok

Op 2 mei rond een uurtje of half een Thaise tijd, arriveerde Marnix op de luchthaven. K was ‘m op gaan halen. Weer helemaal leuk om elkaar weer te zien, veel bij gekletst en gelachen! De eerste avond waren we naar een live bar geweest, waar twee gitaristen op gitaar aardig wat nummers weggaven...en t klonk nog erg goed ook! De dag daarna de tempelcomplexen bezocht (Grand Palace/Wat Po) blijft altijd indrukwekkend om te zien. We waren wel alle twee aardig gaar maar hadden er toch een lange dag van kunnen maken! We hadden nog een ritje voor 40 Baht (1 euro) langs allerlei andere tempels en Boeddha's ..alleen als je't voor zo'n goedkope prijs aanneemt moet je er in Thailand altijd wel rekening mee houden dat je een aantal extra stops maakt..waaronder bij Tailer shops (zaken om kleding op maat te laten maken..peper duur..vuile afzetters!) en een sierraden zaak. De afspraak was twee, maar onze tuk tuk chauffeur heeft ons bij drie laten stoppen..maar goed..hij had z'n tank bonnetjes weer! Daarna met de boot richting de skytrain gegaan, om vanuit daar vervolgens naar de Shoppingsmalls te gaan. Toen met een levensgevaarlijke tuk tuk ride, weer terug de Kao San Road op! Weer opnieuw naar dezelfde live bar, want deze was ons prima bevallen! Toevallig zat er nog een Nederlandse jongen aan tafel (Thijs) en kwam er nog een Nederlands meisje aan de tafel zitten. We zijn hierna met z'n vieren naar een club geweest, was wel gaaf! Alleen iets teveel alcohol genuttigd dus de volgende dag aardig naar de klote! Met name ik dan..ik wasset drinken van alcohol niet echt meer gewend haha..na een detox van een lange tijd! Maar ach..een aantal fruit shakes naar achter en de body is weer clean ;)..

De dag daarna hadden we de bus om acht uur in de avond richting Chumpo(r)n om vanaf hier de boot te pakken naar Ko Tao. Alle twee hartstikke gaar en wachtend tot de bus ging, maar ondertussen wel heerlijk opnieuw de massaman curry genomen! Je hebt hier in Thailand verschillende curry's..waaronder de groene t scherpst is en 't heetst. De rode is was zachter van smaak en de Penang curry is de rode curry met nootjes er doorheen gemend waardoor de smaak wat zoeter is. De Massaman is weer een ander soort..weet niet precies wat ze er in doen..maar t is echt heerlijk! En met name daar in dat tentje in Bangkok!Oh..we hebben ook een thaise massage gehad..haha we werden afgeranseld! Op Oudhollandse thaise manier, kwam t vrouwtje aanzetten met een stok, die hardhandig tussen de tenen werd geduwd..haha. Daarna kregen we ook nog de nek en de schouders..waarop ze daarna op me rug ging zitten om deze wat losser te maken. Haha. Marnix heeft daarna de 'relaxation'afgerond bij Dr. Fish..dan zit je met je voetjes in een bak met water, en de visjes erin knabbelen je benen schoon..haha. Na te hebben gewacht stond de bolide voor ons klaar om te vertrekken. De bus was oke, maar negen van de tien keer val ik er niet in slaap en bij Marnix wasset ook t zelfde verhaal. Ze hadden ons verteld dat we om half 10 in Ko Tao zouden aankomen..maar hadden ons niet verteld dat we om vier uur in de nacht aankwamen op Chumpon en we daar vervolgens nog drie uur midden in de nacht moesten wachten! Wij enorm gaar..proberen te slapen op houten banken..nou echt comfortabel lag't niet..maar toch kregen we 't voor elkaar om in slaap te vallen. Er zaten een aantal gasten in de bus, die elkaar helemaal hadden gevonden. Serieus die bleven gewoon de hele busrit en de stop voor de boot en tijdens de boot, doortanken. Er waren drie Franse gasten en een Australiër. Toen we op de boot zaten, toen hadden we ze constant in 't zicht..maar wat een figuren! Die kregen een sticker op geplakt met ieder een eigen naam (de twee Banquettes..de fransen) Door ernstig te kort aan slaap, kregen we een lach kick tot en met door al die meloten op de boot. Voor ons zat er een Fransman en naast ons een of andere Cowboy uit Amerika. Die begonnen met elkaar te socializen..ofwel probeerden met elkaar te socializen..dus de een zegt tegen de ander: 'What's your name?'..toen zei de fransman 'France'..hahaa..ff serieus..hoe slecht moet je engels zijn om niet te kunnen onderscheiden wat naam en land is in 't engels..arme Philippe..dat was uiteindelijk z'n echte Franse naam :P..haha

Eenmaal na een overvemoeide boottocht van een uur of drie/vier kwamen we aan! Prachtige ontvangst met een zicht van Palmbomen en heldere zee! Heerlijk weer zo'n tropisch eiland! We werden opgepikt door ons 'resort'..hahaa..naja tis maar wat je kunt bestempelen met een 'resort'..maar in Thailand kan t alles zijn ;). De bedden waren niet echt comfortabel en de toilet weer lekker ouderwets doorspoelen met een emmer! Heerlijk! Wij gaar aan bij de duikschool, konden we direct het introductiefilmpje zien, we kochten de boeken voor de cursus en de weg naar PADI kon beginnen! We keken er alle twee erg naar uit, maar waren ontzettend gaar! In de avond gingen we een stukje lopen langs de baai waar we in zitten met t 'Resort', met de zaklamp op pad..haha. op een gegeven moment liepen we ergens langs op een plek waar't pikkendonker was, toen zagen we in een donker hol enorme lange dunne benen steken..we dachten alle twee dat't zo'n vogelspin was..maar t was een Krab! Wat een griezel joh! Snel weg daar..Vervolgens werd onze weg geblokkeerd door een hondje (pluis)..we hebben hem uit de buurt weten te houden met off (muggenspray)..beestje was vrij agressief..maar gelukkig stopte dat al vrij snel.

Toen gingen we wat drinken bij zo'n barretje op 't strand. Echt een top tentje, gewoon hangmatjes aan een boom bevestigd en dan met een tafeltje in t midden! Heerlijk! Een vuurshow erbij..prima toch! Maar tijdig terug gegaan omdat we morgen zouden starten met de duikcursus (PADI Open Water).

We gingen vroeg uit de veren en onze instructeur die ons les gaf was Vince. Vince Vaughn, alleen een tikkeltje dikker J. Maar ontzettend aardige en enthousiaste vent, wat ook maakte dat je er zelf ook enthousiast van raakte al hingen onze ogen nog op half zeven! Na de theorie, moesten we 't zwembad in. We hadden geleerd hoe we de BCD (t vest wat je aan hebt) moest klaarmaken, hoe de zuurstof tank werd aangesloten, wat je moet doen als je zonder zuurstof komt te zitten, etc etc. wel interessant, maar toch wel een beetje spannend omdat je niet goed weet wat te verwachten. Daarnaast werd er aardig wat tijd gestoken in't feit wat de gevolgen kunnen zijn als je je niet aan de regels houdt van de veiligheid..dat zijn er toch wel wat..dus toch ff knijpen voordat je uiteindelijk met je zuurstoftank en je lood om je middel 't zwembad in gaat! Maar zoals ik al zei, Vince was een goede, stelde je op je gemak en toen we 't zwembad ingingen kwamen er twee andere instructors bij. Die zuurstof tank was voor mij echt rete zwaar, had moeite om overeind te komen met dat ding! Niet normaal! Maar goed..je begint dus door eerst je vest (BCD) op te pompen met lucht, zodat je blijft drijven..door op de blauwe knop te drukken..haha als je't water inspringt..maar regel nummer 2 is (naast het blijven ademen) dat je nooit op je blauwe knop mag drukken als je al onder water bent. Alles zet namelijk uit als je omhoog gaat, de druk neemt af dus't volume in je longen neemt dan in een keer toe..dat kan geen leuke effecten hebben! Maar goed..no worries! Daarnaast werkte je vrij veel met je 'buddy'..oftewel de persoon op wie je aangewezen bent om te helpen in noodsituaties. Marnix en ik waren elkaar buddy's..naja..door de aanblijvende vermoeidheid en t lachen om een scheet..werd er meerdere keren gedreigd om elkaars blauwe knop in te drukken waardoor je de lucht in schoot..haha. Nooit gebeurd natuurlijk!

Maarrrr..om verder te gaan. T duiken viel echt mee! T was ff wennen, maar prima te doen. Je went op een gegeven moment aan't gevoel en dan gaat eigenlijk alles vrijwel automatisch. We hadden een Amerikaan (uit Californie) in de groep, wat een vent was dat! Hij wist overal wat vanaf..pfff!! maar ondertussen een IQ van een visstick!

Na de zwembadsessie bleven Marnix en ik achter met Sebastiaan (White :P) onze duikinstructur die't werkelijke duiken van Vince overnam. Omdat mr. Vaughn een andere groep draaide die de cursus in vier dagen deden. Wij hadden eigenlijk een privé instructeur! Helemaal prima, super aardige gast ook! Na de zwembadsessie volledig afgemat, terug naar ons 'Resort'. Nog een drankje gedaan in dezelfde bar als de dag daarvoor..alleen t begon keihard te stortten dus de hangmat konden we dit keer vergeten! Daarna nog even de theorie doorgenomen (voor zover dat mogelijk was) en daarna op de houten plank in slaap gevallen!

Dag daarna weer vroeg uit de veren, voor de tweede theorie van Vince (hij gaf nog wel de theorie) en de eerste duik in de zee! De eerste duik was 12 meter (34 minuten) op een vrij heldere plek. In eerste instantie ben je eigenlijk alleen maar bezig met t wennen, t langzaam dalen..t controle leren krijgen over je positie die je in't water hebt, het klaren van je oren, etc etc. Ook moesten we onder water een aantal oefeningen doen. Om er een aantal te noemen; je zuurstof moet je uit je mond halen en dan door blijven uitademen en dan je zuurstof weer in plaatsen, nadat je je zuurstofapparaat eerst volledig los hebt gelaten. Een andere topper was, dat je je masker vol moest laten lopen met water (onder water, ofwel op de zeebodem) en deze met de geleerde technieken weer leeg moest krijgen. Maar zoals eerder gezegd, alles ging eigenlijk vanzelf! Op een gegeven moment, bleef Marnix boven zweven..k dacht wat is er gaande dan..die twee instructeurs naar elkaar seinen..dus ik dacht..t gaat niet goed hoor met m'n buddy..haha. Maar gelukkig wasset enige probleem dat hij te weinig lood om z'n lichaam had dus niet goed kon dalen en daarom zo lang boven bleef hangen! Na de eerste duik moesten we een uurtje op de boot verblijven om te herstellen (lichamelijk) van de duik, gezien je niet te lang achter elkaar op een bepaalde diepte mag verblijven en er altijd een herstelperiode tussen moet zitten. De tweede duik was 9 meter en 45 minuten op Mango Bay, was erg mooi daar!

Eenmaal terug van de duik, waren we aardig moe en echt afgemat. We hadden vrijwel geen energie om iets te doen, tis best ff zwaar en vooral als je de dagen daarvoor ook niet ultiem goed hebt geslapen! In de avond wel nog wat theorie door genomen en de volgende ochtend weer vroeg uit de veren voor de laatste duikdag!

De laatste duikdag hadden we geen theorie, alleen duiken en na de duiken het examen. We hadden de eerste duik op Chumpon Pinnacle (18 meter, 32 minuten) was wel een aparte ervaring hoor! Tis echt super om zo in 't water te zweven en al die vis om je heen te zien! Het enige nadeel was, dat de zee aardig ruig was..de golven knalden heen en weer..en probeer dan maar eens je duikpakketje samen te stellen op die boot :S..maar goed..toch overleeft! Toen naar beneden met t touw tot de 18 meter diepte! Het bizarre was, toen ik beneden was..zag ik dat ik een snee in m'n vinger had..en er kwam alleen maar groen spul uit..dus ik dacht 'what the fuck is dat dan weer!'..t was net alsof er zeewier uit kwam zetten..heel bizar! Dus ik naar de instructeur toe..en hij wilde z'n bordje pakken om t op te schrijven, maar toen ging er weer wat verkeerd met t andere meisje dat mee was met duiken, dus de aandacht moest daar natuurlijk naar toe..maar om m'n verhaal kort te maken..k had een snee in m'n vinger..en t was gewoon bloed! De kleuren onder water zijn anders! Zo bizar! Haha..k had echt ff nodig om te realiseren bij mezelf dat t bloed was! Toen weer langzaam omhoog, met een tussenstop op 5 meter diepte (omdat je na 18 meter niet zo maar in een keer omhoog mag)..en de stroming en de golven waren zo heftig, dat t touw echt heen en weer schoot..abnormaal! toen we boven waren, moesten we de boot op proberen te komen..dat was voor mij't engste van allemaal! Die boot ging op en neer, met een vaart en knalde dan weer op't water..en dan moest jij met de 10 kilo aan duikflessen op je rug..dat trapje proberen te pakken te krijgen en die boot op te komen..nou gelukkig stonden er mensen om je te helpen..want ik scheet in m'n broek!

Eenmaal op de boot aangekomen, werd 't Marnix door de schommelingen iets te veel! Marnix besloot de onderwaterwereld te verrijken met het ontbijt van twee uur daar voor..Arme marnix. Maar gelukkig trok dat toen de zee kalmer werd weer bij en was hij in staat om z'n laatste duik te doen. Laatste duik 10 meter, 50 minuten Japanese Garden. De zee was gelukkig een stuk rustiger en daardoor ook weer wat helderder om je omgeving beter te zien. Marnix kreeg een nieuwe 'buddy'..haha die zat opgescheept met die andere instructeur..wat een figuur was dat! Twee druppels water Karl Noten! En dan lieppie in z'n te kleine slip over de boot te paraderen..:S..haha. We hadden alweer een prachtig onderwater signaal bedacht naar elkaar om te vragen 'waar is Karl Noten?'..haha. Maar Marnix zijn zuurstof ging sneller dan de mijne dus vandaar dat de instructeur ons tijdelijk scheidde als buddy's.

Toen wasset weer tijd om terug te keren. Dit keer echt volledig afgemat! Toen moesten we ook nog's dat examen maken! Maar dat stelde echt niets voor! We zaten gewoon met de instructeur Sebastiaan erbij en als we 't ff niet meer wisten, konden we't gewoon vragen en gaf hij de antwoorden..haha. Maar t was echt een aardige vent en ontzettend behulpzaam! Natuurlijk ons examen gehaald en nu gecertificeerd PADI Open Water Diver..haha..klinkt wel leuk! Maar we zijn super blij dat we't gedaan hebben..t was echt een aparte en super ervaring! Op naar Indonesië, waar we vast nog wel weer een keertje op de zeebodem zitten!

Trouwens we hebben aardig wat vissen gezien, om je een voorbeeld te geven; Yellow Margin Triggerfish, squid, Parrotfish, Blue Ringed Angelfish, etc etc. Oh en ‘k heb die vis gezien uit 'Finding Nemo'..niet Nemo maar Dorey..die blauwe! Helemaal leuk!

Om verder te gaan! K blijf typen geloof'k! Uhm..na t duiken en t examen ff bijgekomen en daarna wat gaan eten..weer de Massaman Curry J maar die blijft gewoon de beste van allemaal! Heerlijk!

De dag daarna hadden we een vrij lange rit richting Phuket. Eerst een aantal uur op de boot (Ko Pangan, Koh Samui en vervolgens naar Surratani) om daar verder te gaan met de bus..waar we ook weer drie keer moesten overstappen! We waren kapot! Aangekomen in Phuket wilde we een hotel in de buurt van de luchthaven, het was al in de avond namelijk en we moesten de dag daarna vroeg vliegen. We zaten in 't plaatsje Ao Nang (geloof'k). Toen vroeg uit de veren om onze vlucht te pakken naar Kuala Lumpur! De vlucht verliep prima, alleen toen we daar aankwamen waren we echt kapot! We kwamen aan op de KLCC en hebben daar een hotel 5 minuten vandaan geboekt (bij de luchthaven). Na eerst bij gekomen te zijn en te hebben geslapen in de middag, zijn we daarna met een shuttle bus naar Kuala Lumpur Sentral geweest. We hebben de Chinese wijk bezocht, de hoogste vlag ter wereld (jaja) en natuurlijk de Patronas Towers! Die waren wel indrukwekkend hoor! Prachtig om te zien! Je voelt je echt klein als je ervoor staat. Toen nog naar de shopping wijk geweest, maar daar zijn we vrij kort gebleven omdat we de bus weer terug moesten naar't hotel en de volgende dag weer vroeg op moesten voor de vlucht richting Indonesië!

Inmiddels zijn we nu in Indonesië aangekomen! We hebben een prima hotelletje in Jogyakarta, met zwembad erbij en WIFI dus helemaal prima! Het belangrijkste doel is om hier ff bij te komen van afgelopen dagen. Daarna zullen we gaan bekijken waar we naar toe willen en wat we willen gaan bezoeken de komende periode. Een ding wat vast staat is dat we wel naar de Borobodur tempels zullen gaan hier in Jogyakarta! De menu's hier m.b.t het eten, klinkt allemaal super! We zijn echt benieuwd naar de Indonesische keuken! Heerlijk!

Nou ik geloof dat ik wel voldoende voor nu heb getypt!

Wij hebben t in ieder geval erg naar ons zin, lachen veel en zien ontzettend veel mooie dingen!

Ik hoop dat alles ook goed gaat met jullie allemaal in Nederland!

Een dikke kus,

Van Marnix en mij

marcella

leuke duik verhalen :)
nu lekker genieten in Indonesie!
have fun xx

will

jeeetje charis,
wat een verhaal. je kunt wel een boek gaan schrijven.
ik heb het weer met plezier gelezen en ik hoor je bepaalde dingen gewoon zeggen... met dat leidse accentje van je.

fijn dat het gezellig is samen en dat de vlucht naar Indonesie goed is gegaan.
de laatste etappe van je geweldige reis!

geniet ervan

dikke kus will

Willy Kop

Hallo Charissa,
Heel leuk om jullie avonturen te lezen. De moeder van je buddy is weer helemaal op de hoogte. Wel heftig die duikcursus, knap dat jullie het zo goed hebben afgerond.
En nu maar even flink uitrusten na al die inspanningen van het reizen en duiken.
Een mooie tijd in Indonesie!
Groetjes ook aan Marnix
Willy

San

De tering, wat een verhaal!
HAHA ik heb wel gelachen om sommige stukjes hoor =P HAHA Karl Noten die aan het paraderen is met z'n kleine slip op de boot. Nou veel plezier daar =D xxxx

San

En gefeliciteerd met je duik diploma ! :D
Mij lijkt t echt tering eng man