ik-ga-op-reis-en.reismee.nl

Indonesie :)) (Jogyakarta, Bromo en Ubud)

Hey allemaal!

Hoe gaat het met jullie?! Ik hoop alles goed! Hier iig alles prima! Het laatste berichtje kwam vanuit Jogyakarta, waar we drie nachten zijn gebleven. We hebben de eerste dag eigenlijk alleen maar uitgerust, de tweede dag zijn we de omgeving gaan verkennen en de derde dag naar't tempelcomplex Borubudur. Jogyakarta is een leuk plaatsje, qua verkeer wat aan de drukke kant maar verder oke. Je hebt er een aantal leuke restaurantjes en tentjes om wat te drinken. Om t over 't eten te hebben..t eten is hier heerlijk! De nasi goreng's, Sate Ayam, Cap Yam (niet zeker van de naam :P) en de gado gado's natuurlijk zijn heerlijk en leuk om te mogen proeven in 't werkelijke land waar t vandaan komt! De mensen hier zijn vriendelijk, alleen 9 van de 10 keer staat er achter deze vriendelijkheid weer eigen belang, wat de vriendelijkheid in mijn ogen minder oprecht maakt. Dat is eerlijk gezegd een beetje jammer. Als je over straat loopt, proberen velen je van alles te verkopen met name de 'Art'hier..ze lozen je naar een kleine galerij om je wat te willen verkopen. Maar verder natuurlijk niet te klagen..want we zijn gewoon in Indonesië! Dat is al een prachtig feit!

We zijn de tweede dag hier naar 'Sultan Palace' geweest, t paleis van de Sultan hier in Jogyakarta vanuit waar 't een en ander voor de stad geregeld word. Het paleis was geopend in de ochtend en in de middag ging't dicht, want dan kwam de 'Sultan'thuis. We kwamen daar aan en kregen een gids aan gewezen, een klein Indonesisch mannetje welke Nederlands sprak! Haha..prachtig wasset..wat een figuur. Hij droeg op zijn rug een kleine plastic kris (zwaardje) ter bescherming..haha..naja eigenlijk meer voor de sier! T mannetje (met zijn bijzondere uiterlijk) vertelde ons alles over de generatie op generatie van de Sultan's. Waaronder dat de Sultan hiervoor met Juliana in Leiden had gestudeerd..haha. Wie had dat nou verwacht..dat de sultan van Jogyakarta in Leiden heeft gestudeerd! T mannetje met z'n (soms onverstaanbare) Nederlands legde ons alles tot aan't detail uit, al was het paleis geen wonderlijk schoon om te zien..heeft t mannetje er een redelijke draai aan weten te geven wat het bezoek met zijn bijzijn apart en bijzonder maakte! Daarna hebben we nog een kort bezoek gebracht aan een plaatsje waar ze Wajang poppen maakte, er zit een heel verhaal achter de Wajang..nooit geweten..maar erg interessant!

De derde dag zijn we met de lokale bus naar Borubudur geweest, dit duurde zo'n anderhalf a twee uur. Het tempelcomplex kostte 15 US..naar mijn mening belachelijk! Het was in't verleden een van de zeven wereldwonderen (zoals de Indonesiërs zelf zeiden) wat natuurlijk voor hen maakte dat ze er weer een leuk prijsje aan konden hangen! Beetje jammer..maarja t zei zo! T complex was mooi om te zien, weer een totaal andere stijl als dat ik daarvoor had gezien..dus dat is altijd interessant! Op de terugweg werd t aardig donker..en toen we in de bus zaten brak het door..enorme regenbui! Maar gelukkig zaten we droog! En hadden we de Borubudur zonder regen kunnen bezichtigen!

De vierde dag was het weer tijd om op doorreis te gaan! We hadden bij de tourist information hier een ticket gehaald voor een mini busje die ons bracht naar Cemoro Lawang (niet zeker van de naam..maar iets in die trant!) ofwel een dorpje aan de voet van 't Bromo Tengger National Park. De rit zou negen uur duren..maar plak er hier maar gewoon 3 uur aan vast hoor! Met het overstappen en de stops! Het rijgedrag is hier wat aan de gevaarlijke kant opnieuw, maar dat lijkt 'normaal'te zijn in Zuid Oost Azie geloof'k! Het is iedere keer hopen dat je levend uit die bak komt zetten! Maar de lange ritten hebben we nu achter de rug..dus maak je geen zorgen!! Meestal knallen ze hard door op die lange ritten om zo snel mogelijk op locatie te zijn..en dat maakt t gevaarlijk! Het landschap richting Bromo ofwel 't landschap van Java, was prachtig om te zien. Heel veel groen! Heel veel palmbomen, bananen planten, vlakke knalgroene rijst terrassen..oftewel prachtig en indrukwekkend weer qua natuur!

Aan bijna het einde van de reis, maakte het busje nog een stop..natuurlijk bij een bureautje die weer allerlei tours verkochten. Maar goed, er zat een tour tussen om met de jeep door het Bromo landschap te gaan en dat leek ons wel interessant om te doen! Bovendien zijn we beide nog wat aan de vermoeide kant van afgelopen dagen..dus om uren zelf door t landschap te struinen zagen we niet echt zitten. De jeep bood ons de perfecte oplossing! En de prijs was redelijk..dus prima!

Eenmaal aangekomen in Cemoro Lawang, waren we beide flink uitgeteld! Het was een uurtje of tien, maar gingen nog even ergens wat eten. Het dorpje lag hoog in de bergen, we hebben een aardig stuk omhoog moeten rijden om er te komen. Het was jammer dat t donker was, want k had graag willen zien wat er nou precies in de omgeving lag en te zien was! (op de terugweg heb ‘k t gezien..en t was een plaatje!) Er was maar een restaurantje dicht in de buurt wat er aardig uit zag, daar zijn we een hapje gaan eten. T grappige was dat het tentje in Oostenrijkse sfeer bekleedt was, van die ruit kleden over de tafel en alles van hout. Ze hadden hier een soort van warme wijn..je zou bijna zeggen gluhwijn..maar deze was echt ontzettend lekker! Met kaneel er door heen..heerlijk! en vergeet niet dat het een stuk kouder was daar hoog in de bergen, dus wat warms konden we wel gebruiken! Vier uur later moesten we op..haha..voor onze excursie met de jeep door't park!

Vroeg uit de veertjes! Op in de jeep! We moesten een aardig stukje klimmen om bij de eerste plek te komen (uitzicht punt 1 over t Bromo Tengger NP). Wij gaar met onze zaklampen omhoog, op weg naar de top! Langzaam aan werd t ligt..maarrr..nu komt t! De Bromo vulkaan is een actieve vulkaan en blaast de gehele tijd door donkere stofwolken de lucht in..was het zicht van de rest van het landschap beperkte. Dat was een beetje jammer..maar we hadden nog een tweede stop! De as deeltjes uit de vulkaan dwarrelden om je heen, het regende as. Vrij bijzonder als je't mij vraagt! Het landschap er verder omheen was indrukwekkend! Toen door naar de tweede stop, dat was aan de voet van de Bromo vulkaan. Het landschap was grauwig maar naar mijn mening prachtig om te zien. Wij met onze jassen en chapuchons'op t hooft (voor de asregen) richting de vulkaan gelopen, je mocht er niet op..de regering verbiedt het omdat de vulkaan een aantal maanden geleden erg actief is geweest. Een man uit t restaurantje had ons beelden laten zien..je weet niet wat je ziet! Vuur dat met een sneltreinvaart uit die krater knalt en daarnaast was er ook een lawine stroom vermengd met water naar beneden komen zetten..bizar! Bizar dat dat ook zo kort geleden had plaatsgevonden. Na een tijdje rond te hebben gelopen werden we terug gebracht naar het hotel, beide tevreden met een mooie ervaring!

Toen we weer wakker waren, dacht ik te gaan douchen in het 'oh zo mooie hotel'...de temperatuur werd geregeld met zo'n bak aan de muur..een gaskraan die je aan en uit kon draaien. Toen ik eronder stond, was het enorm heet..dus ik dacht..k draai de kraan wat meer op een koudere stand..en toen gebeurde 't hoor..een enorme knal en een vuurvlam knalde boven dat ding vandaan. Ik gaf een gil..en kwam die badkamer snel uitgezet..was me rot geschrokken! Was nog gevaarlijk ook..gelukkig ben ‘k er goed vanaf gekomen! Ik vertellen tegen dat personeel (voor zover ze een woord engels sproken..ging die gozer lachen..k dacht naja! Dit hotel krijgt ook van z'n leven nooit een ster! Maar goed. Trouwens toen we lagen te slapen werden we alle twee wakker van een enorme knal..je hoorde eerst een enorm gesuis en daarna een keiharde knal..dat was de vulkaan. We schrokken er aardig van..maar geen gevaar..dus verder prima! Moet je nagaan dat Indonesië 150 vulkanen omvat! Pfff..niet normaal! Gelukkig zijn ze vrijwel allemaal niet erg actief.

Toen moesten we in de avond beslissen wat de volgende locatie van de reis zal gaan worden. Je hebt hier zoveel keuze, er is zoveel moois te bezichtigen..maar door een gebrek aan tijd en wat we allemaal willen zien..moeten we de lijst wat inkorten jammer genoeg. We hadden er voor gekozen om't IJen Plateau over te slaan en door te gaan naar Bali! Weer een enorm lange reis voor de boeg! Reken maar een reis van zo'n 12 tot 15 uur..k weet t niet meer precies..maar iig erg vermoeiend! We kwamen aan bij 't busstation van Denpasar (een van de vier bus station's). Toen op zoek naar een plekje om te slapen. Het gebied hier was totaal niet toeristisch, maar alle hotels zaten vol..na een tijdje te hebben rondgelopen hadden we toch gelukkig wat gevonden! Toen op zoek naar een betrouwbaar restaurantje..haha..nergens te bekennen! Dus we hebben een aardig stuk gelopen om bij de KFC uit te komen..haha..maar dat was de enige maaltijd die in onze ogen in dit gebied enigszins 'veilig'was. De mensen trouwens hier in Denpasar..zijn gewoonweg vervelend. Ze laten je niet met rust, stellen je constant vragen waar je naar toe gaat..etc..etc..en proberen je te naaien waar je bij staat..erg jammer moet ik zeggen. En als je moe bent..dan wordt het gewoonweg vervelend...k denk dat dat wel in te denken is! Maar goed..de ochtend daarna direct op zoek gegaan naar een bus richting Ubud..en ingestapt. We moesten ervoor met de taxi naar een ander busstation.., we hadden het hotel een taxi laten bellen (blue bird) een van de veilige hier en werden netjes en ontspannen op locatie gebracht. Toen 45 minuten rijden door Ubud. Maarrrr..wat is Bali mooi! Weer totaal anders dan Java. Veel van tempels in echte Balinese stijl en opnieuw veel groen..het is gewoon een plaatje! En ik heb inmiddels al aardig wat van Azië gezien..maar de omgeving hier is aardig indrukwekkend hoor!! Prachtig!

Ubud is een leuk plaatsje, waar aardig wat te doen is! We hebben een super leuk hotelletje, gewoon met een tempelcomplexje om het terrein..het ziet er echt prachtig uit. Als we rondlopen komen we vrouwtjes tegen met manden op hun hoofd en vele offeren eten aan de goden omdat het volle maan is..volgens het Balinese geloof. De mensen hier zijn meer gericht op het Balinese geloof, terwijl ze in Java meer moslim waren. Het is iig allemaal interessant om mee te mogen maken! Strax gaan we een wandel/fietstocht maken door de rijstterassen hier in Ubud en brengen we een bezoek aan 'Monkey forest'..keb er iig erg veel zin in!

Groetjes :))

Majolie

Leuk hoor! Veel plezier, X

Willy

Leuk om het verhaal bij de foto's van gisteren te lezen.
Wat doen jullie veel prachtige ervaringen op.
Heel veel plezier op Bali en Lombok.
Groeten uit Leiden.

San

Ha Charis!

Ik heb je verhaal weer gelezen hoor =)
Leuk! Veel plezier. Ik zieje volgende week =D!

xxx